I novinář tvrdý chleba má

V úterý 11.10.2011 umožnila Obchodní akademie Neveklov svým žákům setkání s vedoucí středočeské redakce MF DNES paní Ivanou Faryovou, která nás přišla seznámit se svou prací.

Zpočátku nám redaktorka popsala strukturu celé společnosti, rozdělení redakcí podle jejich působení – v každém ze 14 krajů se nachází jedna redakce MF DNES, centrální redakce sídlí v Praze. Dále jsme se dozvěděli, jak funguje pracoviště ve středních Čechách, jak pracují jeho jednotliví členové a jak technicky vzniká středočeská příloha. Paní Faryová nám vysvětlila, na jakém základě se vybírají vhodné články a že nejdůležitějším faktorem při této volbě jsou právě čtenáři. Filozofií MF DNES je samozřejmě psát o tom, o čem chtějí lidé číst. Něco jiného zajímá čtenáře v Liberci a něco jiného čtenáře v Brně. Nejdůležitější však je, aby byl článek aktuální a nabízel oproti internetovým článkům a zprávám i nějakou „přidanou hodnotu“.

Během povídání paní redaktorky jsme pochopili, že její práce je ohromně náročná, jelikož zaujmout dnešního čtenáře je opravdu nelehký úkol. Správný redaktor musí být navíc neustále ve střehu a někdy i jako investigativní žurnalista připraven nastavit vlastní kůži a postavit se za své názory , které se někomu nemusí vždy líbit.

Ve druhé části besedy zbyl i prostor pro naše dotazy. Novinářská práce nás opravdu zaujala, takže otázek byla spousta. Od - jakou funkci má v redakci editor, až po - kdo vymýšlí křížovky? Také jsme se dozvěděli, že ani ti, kteří žurnalistiku nevystudují, nemají cestu do redakce uzavřenou. Vzdělání v oboru není totiž při výběrovém řízení rozhodující, daleko důležitější je prý nadšení pro věc, kuráž a cit. Je to povzbuzení pro všechny z nás, kteří se každoročně zapojují do soutěže Studenti čtou a píší noviny, již vyhlašuje právě MF DNES.

Jeden z dotazů hodných studentů ekonomického lycea však zůstal nezodpovězen. Zajímalo nás, jaké jsou skutečné náklady na výrobu jednoho výtisku těchto novin. Paní redaktorka nám slíbila, že nám přesnou odpověď dodatečně napíše, a dala nám svou vizitku, takže určitě zůstaneme v kontaktu.